Podczas Festiwalu Kalejdoskop 2015 warsztaty taneczne poprowadzą:
Anna Piotrowska
ONEbody space - warsztaty łączą ze sobą taniec współczesny i improwizację taneczną. Głównym zadaniem jest praca nad pogłębianiem świadomości ciała i aktywna obserwacja siebie samego w ruchu („objective body”, „out of my CRITIC”). Istotna jest zawsze obserwacja uczestników zajęć i zlokalizowanie ich potrzeb cielesnych i energetycznych. Wnikliwa obserwacja powoduje jednoczesną reakcję i kreację zajęć. Piotrowska w swoich zajęciach często odnosi się do pracy nad centrum ciała, szukając nowych rozwiązań nad uaktywnianiem go. Istotnym elementem jest praca z podłogą, która pozwala w późniejszym etapie zajęć używać z większą świadomością całego ciała w przestrzeni. Praca z ciężarem ciała, szukanie przepływu ruchu i definiowania, w których momentach taniec ma szansę zaistnieć w ciele poruszanym, poruszonym i poruszającym się. Ważna jest również praca z energią i zaangażowaniem całego ciała „one body”.
Anna Piotrowska
Dyplomowana tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca - eferte, założycielka "mufmi" w Warszawie (1995 r). Stworzyła ponad 70 autorskich choreografii i przedstawień. Od września 2014 kierownik zespołu i asystent kierowników artystycznych Ivgi&Greben w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu ROZBARK. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych: PolemiQi, Atak przestrzeni, Kierunek.(Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium choreografii, British 4 Polish Dance i in. Laureatka "SoloDuo Dance Festival" (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo. Stypendystka British Council Awards 2004 - Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Anna Piotrowska uczestniczyła jako gość w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival (Sztokholm 2007), Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin 2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz - główna nagroda 2007), Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012). Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych m.in. w Szczecinie, Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy. Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz. Zrealizowała dwie autorskie produkcje dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu pt.: "farfalla" i "6 x 9" . Realizacja ruchu w teatrze lalek K3 z Białegostoku. Gość programu advancing performing arts project (APAP) w 2008 r., w ramach tego programu powstało solowe przedstawienie "Look 4 faces" wystawiane w Bytomiu, Warszawie, Berlinie i Brukseli. Regularnie współpracowała ze Śląskim Teatrem Tańca. Pedagog w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie wykładała: formy teatru tańca i struktury choreograficzne, improwizacje, sceny improwizowane i taniec współczesny. Zrealizowała kilka przedstawień międzynarodowych: „Walk_2_corner”, „HUG” (Węgry), „Laka la Mnija in the field of half of sth”, „Cold Fish” (Norwegia), „CoCo_Klimt” (Słowacja), „or Clitoris Landscape (close to gate No. 5)” (Włochy). W 2013 r. zrealizowała spektakl dyplomowy w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca pt.: TRANSDYPTYK. W 2014 r. stworzyła przedstawienie dla Wrocławskiego Teatru Pantomimy pt.: „Historia Brzydoty”, w październiku odbyła się premiera jej najnowszego przedstawienia „i don’t wanna be a horse” w ramach międzynarodowego projektu „Recording Fields”, którego premiera odbyła się w Düsseldorfie w tanzhaus nrw. Przedstawienie stworzone na tancerzy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK.
Iwona Olszowska
Warsztat podejmie temat połączenia kontakt improwizacji z improwizacją solową. Będziemy działać w duetach, jak i w grupach trzy osobowych. Ważne staną się terminy dotyczące przestrzeni "pozytywnej" i "negatywnej". Będziemy bazować na ćwiczeniach związanych z nadawaniem impulsów dla ruchu i przedłużanie go w przestrzeń. To co nas zainteresuje to także wzajemny stosunek i relacja tancerzy wobec siebie we współpracy. Będziemy bacznie obserwować swoje ciała i słuchać partnerów, dzięki czemu akcje oraz reakcje na bodźce będą czystsze i bardziej czytelne. Skupimy się także na badaniu, w jaki sposób jedno ciało może oddziaływać na drugie, a także jak przestrzeń i czas determinują działania solowe. Istotnym elementem stanie się również dialog, jaki zawiąże się między uczestnikami warsztatów.
Iwona Olszowska
Tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, świadomości ciała, kontakt improwizacji oraz improwizacji jako performance; Somatic Movement Educator wg metody Body Mind Centering.
Kierownik artystyczny Eksperymentalnego Studia Tańca EST od 1989 roku przez lat 10 z repertuarem autorskim. Później site specyfic kooperacje. Obecnie realizuje projekty improwizacji strukturalnej, lecture performance, site specyfic. Tworzy Obszar Tańca w Teatrze BARAKAH.
Obecnie uczy w Hurtowni Ruchu, w Studio Kontakt w Krakowie, na kursach instruktorskich, studiach zaocznych Akademii Muzycznej w Łodzi na wydziału wokalno- aktorskim na specjalności choreografii i techniki tańca oraz na Wokalistyce Estradowej., Prowadzi taniec współczesny na Akademii Muzycznej w Krakowie, na specjalności Rytmika, Wydziału Twórczości Interpretacji i Edukacji Muzycznej w Katedrze Badan Muzyczno – Edukacyjnych, oraz warsztatach tańca i festiwalach kontakt improwizacji w Polsce i za granicą (Ukraina, Anglia, Rosja, Mołdawia, Niemcy, Włochy, Portugalia). Przez 8 lat uczyła w krakowskiej PWST. Doświadczenia taneczne zdobywała w centrach tańca w Nowym Jorku, oraz jako wolny słuchacz na Uniwersytetach George Mason w Waszyngtonie w Alabamie i w Calgary, warsztatach organizowanych przez Śląski Teatr Tańca, Centrum Animacji Kultury oraz festiwalach tańca w Polsce. Tworzyła autorskie spektakle, choreografie solowe, dla zespołu EST a także m.in. Polskiego Teatru Tańca, Teatru Rozmaitości, Teatru Stareg,Słowackiego w Krakowie. Prowadziła coachingi zakończone pokazami m.in. Pan European Art. Laboratory w Villi Decius, kilkakrotnie Falling After Paxton w Toruniu, Łodzi, Białymstoku, Wrocławiu.
Jako tancerka tańczy solowo, ostatnio również w przestrzeniach alternatywnych, improwizacje strukturalne min. lecture performances: Serce zRozum, Bones Mind Moving- Moving Bones Mind, Falling after Paxton z EST/Hurtownia Ruchu, oraz site specyfic z EST/Płaczące krzesła -Plac Boh. Getta, Tramwaj zwany podążaniem, Autoshow, Dziwne Nie_pokoje oraz Jackiem Owczarkiem projekt And we will dance together. W ramach Obszaru Tańca powstały sola Moda na Gender, Natura ruchu- święta geometria, oraz duety Skapani w muzyce z Piotrem Skalskim, Naiwny rekreacyjny taniec z Natalia Iwaniec, Wodostany.
Brała udział w projektach z Pracownią Fizyczną Zdarzenia oraz Wystawa w MS2 w Łodzi Przyjdźcie pokażemy wam co robimy, z Renatą Piotrowską Unknown, z Martą Pietruszką i Andrzejem Sadowski B&B, z Marcinem Janusem, z Magdą Przybysz Serce Zrozum oraz w projektach międzynarodowych. Liz Lerman Dance Exchange Home, Bliskość z Risa Jaroslow, Aurora z Maidą Withers, Ocean Miasta z Pierre Deloche, Just say it z Michaelem Schumacherem, Samples projekt polsko –rumuński z EST.
Tańczyła w USA, Kanadzie, Finlandii, Rosji, Anglii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Portugalii, Izraelu, Czechach, na Ukrainie, Mołdawii. Otrzymała nagrody za choreografie oraz za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną oraz stypendium Fundacji Batorego /ArtsLink w Nowym Jorku/
Olga Skvortsova
Ciało - przestrzeń
Ciało – element przestrzeni
Ciało - uczucia i doznania
Ciało - dźwięk
Te tematy będą poruszane podczas warsztatów. Zajęcia będą bazować na zrozumieniu anatomii ciała, jego aspektach sensorycznych, skupiając swoją uwagę na jego rolowaniu, wyobraźni i poruszaniu się w przestrzeni i czasie. Ucząc się schematu, będziemy pracować w kompozycji : zmian perspektyw, dekonstrukcji kombinacji oraz podjęcia próby kontakt-improwizacji.
Olga Skvortsova- choreografka, aktorka i performerka. Olga ukończyła Białoruską Akademię Sztuki (Wydział Teatralny), jednocześnie uczestnicząc w zajęciach tańca klasycznego, których pedagogiem był V.V. Ivanov. Jeszcze będąc studentką na Białoruskiej Akademii Sztuki, Olga wystawiła swoją pierwsze prace pt. "Yablan" ("Jabłoń") oraz "Historia jednej walizki". Prace zostały nagrodzone na festiwalu IMFC w 2002 roku - coroczny festiwal tańca współczesnego w Vitebsku. Olga pracowała jako nauczycielka tańca współczesnego oraz kontakt improwizacji na Białoruskim Uniwersytecie Kultury, a także Białoruskiej Akademii Sztuki. W 2003 roku wspólnie ze studentami Białoruskiej Akademii Sztuki stworzyła przedstawienie pt. "Dach". Brała udział w wielu warsztatach tanecznych z technik tańca współczesnego oraz kontakt improwizacji w Moskwie (TSEKH) i Sankt Petersburgu ("Canon Dance"). Jej nauczycielami byli: Gill Clarke, Andrea Woods, Fiona Millward, Diane Elshout, Sibrig Dokter, Yossi Berg, Angela Doniy. W 2005 roku rozpoczęła współpracę z Dimitrem Zalesskiyem, która zaowocowała teatrem tańca współczesnego D.O.Z.SK.i. Wspólnie stworzyli takie choreografie jak "Muchy na słońcu", "Kamień. Papier. Nożyce.", "Homo Sapiens", "Zima", "Summertime". Jako niezależny choreograf Olga wystawiła "V Doline Doli". Jako tancerka i choreografka brała udział w wielu festiwalach: IFMC w Witebsku, TSEKH w Moskwie, Zawirowania w Warszawie, Złota Maska w Moskwie, Tanzmesse w Dusseldorfie. Jako tancerka i członkini grupy D.O.Z.SK.I została zaproszona do Opery Narodowej w Warszawie. Brała udział w wielu międzynarodowych projektach teatralnych, jak i tanecznych, m.in.: mińsko-berliński projekt pt. "Uwaga. Kruche." w choreografii Olgi Kostel, białostocko-miński projekt pt. "Uroda Życia" w choreografii Karoliny Garbacik, a także współczesna opera "Wenus i Adonis" również w jej choreografii. Wspólnie z Dimitrem Zalesskim była choreografem w projekcie teatralnych pt. "Voitek". Jako aktorka, Olga wystąpiła w teatrze fizycznym "Korniag" w takich spektaklach jak: "Utwór №7" i "Cafe absorption", jednocześnie pracując jako choreografka w ostatnim przedstawieniu. W 2011 roku założyła jej własną grupę taneczną "Skvo's Dance Company". W swoim repertuarze mają już takie spektakle jak "Happy Valentine", "Dekadencja. Dialogi.", "Bardo", "The Principle of Pendulum". Grupa brała udział w festiwalu IFMC, a także mogli pokazać swoje prace we Wrocławiu, Lublinie i Warszawie.
Warsztaty taneczne odbywają się w Studiu Działań Kreatywnych DanceOFFnia.